کد مطلب:276983 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

آل به چه کسانی اطلاق می شود؟
حال كه دانستیم (فتی) بمعنای جوانمرد و آزاده است باید ببینیم كلمه ی (آل) در لغت عرب به چه كسانی اطلاق می شود؟

در مفردات راغب درباره ی كلمه ی «آل» چنین می نویسد:

آل، مقلوب از «اهل» است، و مصغر آن «اهیل» می باشد، و فقط در اشراف و بزرگان بكار می رود، مثل -آل الله - در اشخاص ناشناس و زمان و مكان بكار نمی رود.

در قرآن كریم نیز كلمه ی «آل» در مورد اشراف بكار رفته است، چنانكه می خوانیم:



[ صفحه 366]



آل موسی، آل هارون، آل ابراهیم، آل یعقوب، آل لوط و...

كلمه ی «آل» در قرآن كریم در موارد متعددی استعمال شده است در خصوص غرق شدن «فرعون» و لشكریانش چنین آمده است «و أغرقنا آل فرعون و أنتم تنظرون» بقره: 50، در اینجا چنانكه ملاحظه می كنید از لشكریان فرعون به آل فرعون تعبیر شده است. لشكریان فرعون چون (پیرو) و هم عقیده او بودند از این جهت خانواده و اهل او حساب شده اند و این همان معنایی است كه در لغت درباره ی اهل آمده است. [1] .

در لسان العرب، نیز درباره كلمه ی (آل) چنین می نویسد:

والال: آل النبی صلی الله علیه و آله، یعنی: كلمه ی (آل) به آل پیغمبر صلی الله علیه و آله گفته می شود. و هم چنین می نویسد: مردم درباره ی كلمه ی (آل) اختلاف كرده اند گروهی گفته اند: آل پیغمبر كسی است كه از آن حضرت پیروی كند خواه از خویشاوندان او باشد یا نباشد، و آل پیغمبر خویشان نزدیك پیغمبرند، خواه از آن حضرت پیروی كنند یا نكنند و باز می گوید: برخی گفته اند: آل محمد صلی الله علیه و آله اهل دین محمد صلی الله علیه و آله است و در آخر سر می گوید: و آل الرجل، ایضا، أتباعه. یعنی آل هر كس پیروان او، و ملت او هستند. [2] .

علی هذا، روی این بیان، جمله ی (یا آل احمد) و یا اینكه (یا آل محمد صلی الله علیه و آله) كه در حدیث «مفضل» درباره ی سیدحسنی آمده است، جمله ای است كه سیدحسنی، در موقع قیام، و هنگام نخستین روزهای نهضت، پس از گذشت سالها، بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله آنرا بكار می برد، و بنابراین از همان نخستین روزی كه «سید» قیام می كند و علیه ظلم و ستم بپا می خیزد و از مردم برای نصرت دین خدا یاری می طلبد، همه ی مردم، و مسلمانان جهان را مورد خطاب قرار می دهد و فریاد برمی آورد كه ای سادات، ای علماء ای مردم دنیا، ای مسلمانان، ای بزرگان دین، بفریاد برسید كه اسلام از دست رفت!!!

این، آن چیزی است كه از جمله ی (یا آل محمد) استفاده می شود، و اگر نه مقصود از آل: (در اینجا پس از گذشت سالها از رحلت رسول گرامی و عدم وجود اهل بیت آن حضرت) سادات و علماء و بزرگان و مسلمانان باشند، چه معنای دیگری برای جمله ی (یا آل محمد) می تواند پیدا كرد.



[ صفحه 367]




[1] اقتباس از «قاموس قرآن»، ج 1، ص 143.

[2] لسان العرب، ماده «آل».